Wiersze ostatnie, napisane do 2010 r.

  • Tęsknota
    Potrzebuję cię, wróć,
    nie mam ochoty na siebie,
    mam ochotę na ciebie,
    ciebie chcę,
    daleko dalej niż należy,
    za daleko,
    jesteś zbyt daleko,
    zanim tam dojdę, umrę.
    Umrę bez ciebie, przez ciebie,
    uważaj!, jestem śmiertelny,
    nie licz na mnie, nie jestem wieczny,
    umrę, nie będę tu czekał.

    Mam głowę pociskiem przebitą,
    krwawię i twarz mi zbielała.

    Nie mogę żyć bez ciebie,
    bez ciebie mogę tylko umrzeć.
    Nie chcę być sam.
    Sam starzeję się
    w tempie przyspieszonym kiczowatych horrorów.
    Czuję twoje usta,
    nie mogę się poruszyć.
  • * * * [jestem jak skała]
    jestem jak skała,

    uderzony kruszeję, rozpadam się w palcach,

    jestem jak stal,

    rdza wdziera się w zakamarki i rozsadza skórę,

    jestem jak drzewo,

    spuchnięty, w środku próchnopylny,

    jestem jak morze,

    zawsze zakończony brzegiem, granicą nad.

    wszystko jest tylko kwestią czasu, który tworzy ze mnie
    następną (kolejną, nową) figurę odwiecznego trwania -
    obraz na ścianie, ścianę i ślady dłoni na niej.
  • * * * [po jej odejściu zostaje gruz]
    po jej odejściu zostaje gruz
    w płucach w pamięci
    i nic,
    by myśli odegnać skundlone.

  • obsesje
                               Dla J.K.

    Kiedy drętwieje lewa strona ciała,
    myślę, że jeszcze za wcześnie, jeszcze chwilę,
    trzeba się związać w sobie, odetchnąć szeroko
    i unieść ciało w górę, na ziemi stając.
    Ciało - mizerna płachta obciągniętej skóry,
    wokół kości i miękkiego żołądka.

    Wściekły.
    Sprawdzę je, dam mu zadanie,
    niech udowodni, że jeszcze krąży
    krew po zwężonych żyłach.
    I niech nawet nie śmie jęknąć.
    Bo je zabiję.
  • Re-konstrukcja zdarzeń
    Co cię obchodzi ten zamierający punkt w nieskończonej przestrzeń.

    Co może znaczyć ten słowotok , tok słów, które z tężejącą niechęcią wypowiadam.

    Co tak bardzo lękiem cię napawa? Czego się boisz tak bardzo,
    że umierasz ze strachu w tym śmiechu.

    Nic nam nie da ta rozmowa,
    bo rozmawiamy o niczym.
    Jak ptaki, drzewa, obłoki.


    Ten, którym jestem.

    O tym, że jestem.

    Nad tym, kim jestem.
  • *** [na tyle umiem im spojrzeć w oczy słowem]
                            "Hedda Gabler" H. Ibsena, 
    w reż. T. Ostermeiera

    na tyle umiem im spojrzeć w oczy słowem,
    że panuję nad tym małym światkiem,
    wiem, używam ciała jak broni,
    lecz nie umiem go zmusić,
    by dało mi przyjemność.

    (zamknięte grono zamkniętych w/przez siebie osób):

    wszystkie moje myśli są jak pręty klatki,
    z której wychodzi tylko śmierć,
    i tak zawsze zwyciężają suche fakty.
    jestem reżyserką, ale nie aktorką,
    umiem więc nudzić się śmiertelnie.
    Strzelam. Przeładowuję. Strzelam.
    wszystko muszę robić sama.
    myślicie więc, że będę was żałować?

    30. 01. 2007 r.
  • Wiersz portugalski
    gdybym za zamkniętymi oczami obudził się
    w jasnym pokoju z białymi ścianami,
    wtedy mógłbym usłyszeć - pierwszy raz w nieskończoności,
    gdy ona mówi: meu amor, meu amor,
    może nie byłbym pewien, że rozumiem język niepokoju,
    może zamknąłbym w śnie zamknięte oczy,
    może milczałbym, zapatrzony.



  • bajka. archeologia
    więc to jednak moi zabili mnie ludzie,
    na bagnach, kamieniem trafiony w tył głowy.
    pierwszy rzucał, pierwszy trafił. upadłem
    nieładnie na twarz, wyciągnięte mam jeszcze
    te ptasie ramiona. nikt w wiosce nie mógł
    znieść mej najedzonej chudości. niczego
    nie osiągnie ten chłopak, mówiła matka,
    ojciec - jak to ojciec - milczał. przy
    pierwszej okazji, pierwszej nocy,
    gdy zabrakło mi czujności, zwykle
    uciekałem daleko, na bagna.

    bagna tak daleko, tak blisko domu.

  • * * * [Jestem sobie zupełnym przypadkiem]
    Jestem sobie zupełnym przypadkiem,
    na prostej drodze przeszkodą,

    jak śmietnik, który przewrócili rozochoceni
    żule, gdy alkohol zagrał im w żyłach marsza
    jak orkiestra dęta,

    przechodnie zadumali się
    nad tym, po co, dlaczego, za co,
    oderwani od po co, za co, dlaczego
    swoich myśli o dzieciach,
    żonach, kochankach i sędziach

    w niebie i na ziemi.
  • Wiersz chory
    Nie mam żadnych życzeń, możesz przyjść po mnie,
    możesz się wybrać sama na spacer nad Wisłę.
    To bez znaczenia i tak nie mam żadnych wyjaśnień.
    Wszystko, co zrozumiałem, pochłonął wielki pożar.
    Choroba przetacza się przez ciało, które obcym jest tworem,
    spuchnięte oczy bolą, jest we mnie lęk kilku pokoleń
    i jedno nudne życie.

    Długo wybierałem Kłamstwo Roku,
    hit sezonu wewnętrznych ustaleń;
    to było nawet zabawne: eliminacje,
    dyskusje i listy rankingowe z tygodnia
    na tydzień. I wszystko się rozmyło.
    Oto kolejna przesłanka, żeby twierdzić:
    im dłużej żyję, tym mniej siebie lubię.

    Dlatego nie wracaj, bo powiem
  • * * * [nie tam się udam]
    nie tam się udam, gdzie udać się mam,
    tu udam, że zwierzam się wam.
  • * * * [Drobne światła wchodzące w mrok]
    Drobne światła wchodzące w mrok.
    Ich zapach, który w powietrzu narasta.
    Psy. Spacer... raczej wlokę się krok za krokiem.
    Zmysły mącą kontury miasta.



  • będzie –> jest
    niech pada deszcz, niech zakrywa wszystko,
    kolory i kamienie, liście i liszaj na murze,

    pada deszcz i zakrywa wszystko:
    stwardniał chłód i oczy zmęczone już nic nie widzą.

    Tak się sprawdza prognoza pogody.

  • bezdomność
                                 da capo al fine

    trzeba mieć dom, trzeba mieć mieszkanie,
    mieć gdzie mieszkać, zmieścić się w cztery ściany,
    trzeba wracać, gdy się wyjechało,
    wychodzić przez drzwi, trzeba mieć drzwi,
    trzeba spać we własnym łóżku, w pościeli,
    trzeba światło zapalić, trzeba mieć lampę, trzeba wracać,
    trzeba być gdzieś, trzeba tam dojść.

    trzeba mieć dom...
  • pytanie
    ???

    W którym
    momencie życia
    zaczynamy mówić do siebie?

    Czy kiedy
    już nie wierzymy,
    że spotkamy kogoś,
    kto nas pokocha?

    Czy wtedy,
    gdy zmęczony mózg
    nie potrafi oddzielić
    siebie od świata?

    ???

  • Thrillersz
    Zupełnie niepotrzebny człowiek wraca do mieszkania, idzie
    w ciepłym deszczu, który ślini się, zostawia ślady na murach.
    Szuka swojej twarzy, lustra.

    (jeszcze raz zanurzyć twarz w dłoniach,
    zetrzeć grymas zmęczenia,
    zamknięte powieki pocierać do bólu,
    czuć choć to jedno nieswoje życie)

    Ten wstyd po oglądaniu godzinami telewizji,
    Ta rozpacz wobec pogardy dla śmierci z nędzy,
    Ten syty głód przemijających godzin, trzeba znowu zapomnieć.

    (w ostatnim momencie wybiera się trwanie,
    pochłanianie godzin w wielkich wylęgarniach
    trupów, to rozpaczliwe trzymanie się ciszy,
    by choć przez chwilę usłyszeć bicie swego serca)

    Jest łóżko, brudna pościel, poplamiona spermą,
    jest grzebień niepotrzebny, wyciąg z melisy z miodem
    na brzegu fotela, jest motłoch kurzu, walający się po pokoju.
    Szkielet obleczony skórą.

    (nie mogę zostawić przy życiu wspomnienia,
    ten zapach strachu, ten dziwny moment, kiedy
    jeszcze nic się nie wydarzyło, a już wiadomo,
    jak wszystko się skończy)
  • * * * [Przez kilka lat nie pisałem wierszy]
    (z nawiązaniem do "Autobiographia literaria" F. O'Hary, w tłum. P. Sommera)

    Przez kilka lat nie pisałem wierszy,
    raptem kilka na rok... A teraz?
    Pomyślcie! Codziennie coś tam
    sobie zapisuję. I czuję się lepiej.
    W tym okropnym świecie
    na psich twarzach ludzi widzę
    odbite światło.
    Krzyczę w powietrze,
    w świat i w te twarze:
    Jestem sierotą!

    I cieszę się jak dziecko.
  • * * * [pan M. był kiedyś chłopcem]
    pan M. był kiedyś chłopcem,
    ale ten czas się dla niego skończył,
    bo zawsze się kończy czas dla chłopców.

    dla ich marzeń i kolan,
    wypchanych kieszeni i szelek,
    ucieczek w pola po horyzont.

    wchodzi się w pożądanie
    tak ciężkie i gęste jak skrzep krwi,
    który wypluwasz,
    gdy przestajesz krwawić z nosa.

    pan M. był kiedyś chłopcem.

  • * * * [Zza okna na Wyścigach jebie koncert Georga Michaela]
    Zza okna na Wyścigach jebie koncert Georga Michaela,
    usiłuję oglądać film "Tom i Viv" o T. S. Eliocie. Nie mogę.
    Przylizany William Defoe - nazwisko literacko adekwatne -
    gra absolutnie nieudolnie, mimo umiejętności -
    chyba nie wie, jak dobrze zagrać poetę. (Więcej histerii!)

    Bum, bum, bum - zamknąłem okno, drzwi, a jednak w rytmie
    nieserca z daleka przebija się przez zasłony, ściany, powietrze,
    dźwięk, a wchodzi mi w mózg sentymentalny banał
    piosenek, jak w kościele. Szumi mi w głowie Geogr. M.,
    artysta światowy, gdy staram się myśleć, że poeta
    nie może być szczęśliwy. Żonę mariatkę..., wariatkę ma,
    za dużo eteru i bromu. Za dużo alkoholu. I nagle myślę,
    że nie wiem, kim jest narzeczony piosenkarza,
    ale na pewno nie pije za dużo alkoholu, nie bierze
    zbyt twardych narkotyków i uprawia dużo sportu.

    Tak sobie pomyślałem,
    głowę podniósłszy do nieba,
    co innego napisać ziemię jałową,
    a co innego żyć na ziemi jałowej.
  • Świat pełen cudowności
    O kocham cię, Virgi Kujkineen,
    Fińska biegaczko śniegowa,
    Twoje imię, nazwisko, urzekły mnie.
    Nie mogę bez ciebie żyć.

    Jestem gotowy przenieść się do Helsinek!

    Przeniosę się do Helsinek,
    Zacznę nowy los.
    Będę wreszcie szczęśliwy,
    Patrząc przez okno na twoje ślady w śniegu.




  • Szpital na Sobieskiego
    Miejsce międzyludzkiej troski, które koi.
    Oto rytuał przejścia: od spokoju życia do spokoju śmierci.
    Fascynujące miejsce.
    W zimnolękliwej atmosferze dojrzewają śmierci.
    Rośnie najbardziej ludzkie z przerażeń.
    W szpitalu na pewno rodzi się bóg,
    rodzi się ze śpiewu nadziei w żyłach - chcę żyć!
    Ja chcę żyć! Nie wszyscy wyrażą to głosem,
    nie wszyscy powiedzą to otwarcie;
    ci, którzy w odruchu godności zaprzeczą
    - będą jednak z dziecięcą wiarą łykać leki,
    prosić o poradę i krzyczeć: nikt się o mnie nie troszczy.

    Kto?

    Przerażenie, bezradność, źródło miłosierdzia.
    I choć chcesz wyć i płakać, idziesz, załatwiasz.
    To jest siła życia, siła trwania. Smród jedzenia,
    gęstego jak chęć istnienia: kapusta, ziemniaki,
    kompot, gliniaste pulpety z mielonego mięsa,
    ale - jak w domu - podane przez kobiety i to się
    liczy.

    Milczę.

    Mężczyźni robią się weseli, żartują, przekomarzają się.
    Ich włosy w nieładzie, ich zarośnięte, niedogolone twarze
    wskazują na brak żon, matek, więc codziennej troski,
    dlatego, gdy wynoszą resztki jedzenia, ich nasycone oczy
    patrzą na krępe zadki pielęgniarek.

    Wpadnę pojutrze, pogadam z lekarką. Do widzenia, tato.
  • Ostatnia notatka z dziennika don Juana
    kiedy straciłem już wszystko,
    kiedy stanąłem nagi i brzydki
    przed pękniętym lustrem,
    kiedy moje spojrzenie stało się
    absolutnie puste,
    a cera zmieniła się w sinożółtą plątaninę plam -

    w ostatniej chwili wydało mi się,
    że z naprzeciwka patrzy na mnie
    młoda kobieta.

    Należy odchodzić z podniesionym czołem.

  • Rembertów, strzelnica Legii, piątek 13 kwietnia
    Rembertów, strzelnica Legii, piątek 13 kwietnia,
    piękna pogoda, strzały,

    jakbym nagle trafił do piekła,
    a przynajmniej do bardziej śmiercionośnej epoki.

    zabawy ludzi - pomarańczowe krążki,
    nazywane przez nich rzutkami,
    symbol wolności, ruchu i ucieczki,
    wylatują w powietrze z wielką mocą nadziei...
    ale już gonią za nimi zgłodniałe pociski,
    dumne ze swej siły i wigoru. Huk. Huk. Huk.

    jest jak w życiu, niektóre rzutki umykają,
    padają gdzieś poza zasięgiem wzroku nadludzi,
    inne pękają - jak nadzieje - w samym środku lotu.

    Tak czy siak zwycięża tępa siła.
  • * * * [Nie muszę się wzruszać]
    Nie muszę się wzruszać.
    W okamgnieniu zmienia się pogoda.
    Ze stalowoszarej strony nieba
    wypełza krwiste słońce.
    Niebo na małym skrawku
    przedarte - olśniewa.

    Ziewam. Z nawyku i z miłości.
  • Spotkanie
    Byłem z tobą umówiony na śmierć.
    Na bliskość. Na spotkanie.
    Przyszedłem, żeby popatrzeć.
    W twoje oczy. Żeby poumierać.

    Na co czekasz? Zaczynaj.

    26 marca 2006 r.


  • * * * [(to nie jest temat na wiersz w katolickiej Polsce)]
    zakonnica w metrze, nóżka na nóżkę,
    różaniec w dłoni, po chwili go odkłada
    poprawia kołnierzyk i siada wreszcie
    z paluszkiem na brodzie.

    Patrzę na nią, początkowo zdumiony,
    potem już tylko rozbawiony
    i wiem, o co chciałbym
    ją zapytać (ta odwieczna tęsknota,
    by nieznajoma udzieliła nam odpowiedzi):

    "Proszę Siostry, czy papież zostanie zbawiony?
    - proszę powiedzieć, bo ks. Twardowskiemu to ja jakoś nie wierzę!"
  • Dzień zakonnic
    jadę ohydnym autokarem do Kętrzyna,
    podróż wlecze się godzina za godziną,
    jest wstrętnie, brudna pogoda razi
    zza obszczanej szyby. mam wzwód,
    członek sterczy mi pod książką,
    metr pięćdziesiąt od zakonnicy,
    która zasypia nad brewiarzem;

    z mojego miejsca wygląda jak Darth Vader,
    bohater "Gwiezdnych Wojen",
    więc to nie z jej powodu jestem napięty,

    myśli jednak biegną po swojemu,
    zaczynam sam siebie pytać:
    kto jest po ciemnej stronie mocy?,
    czy ja z moją niewiarą w porządek świata,
    której zakonnica ani nie przeszkadza,
    ani nie pomaga, czy ona z mantrą modlitw,
    porządnie wyklepanych w monstrualnej wytrwałości jej zbielałych ust?
    Nie znam odpowiedzi,
    pytanie jest za trudne,
    lecz wiem, że warto było je postawić:
    wzwód opadł,
    więc mogę podnieść
    książkę do oczu
    i czytać d a l e j.
  • reggae
    taki już jest mój nastrój
    że nie będę chodził
    i wołał fidel castro
    ani oleje castrol (reklamował)
    raczej to oleję

    taki już mam humor
    że zastawiam innym rumor
    a ja właśnie w takiej chwili

    jestem niemiec wwilliwwilli
    jestem niemiec wwilliwwilli
    jestem niemiec wwilliwwilli

    świat jest dla takich debili
    świat się zmienia świat jest stały
    jeszcze tylko dwa rozdziały
    tego co nam pozostało:
    czasu mało, czasu mało
  • Blues
    Kwiatek, piłkę, kosz
    na bieliznę, okulary ciemne,
    lustro wytarte na ludzką miarę,

    zazdrosne o twe życie.
    Oto oddaję ci, oto jest wszystko,
    co mam, niewiele mam,
    nie weźmiesz z tego nic, to wiem.

    Aż na koniec świata wyruszę,
    żeby poznać cierpienia sens,
    żeby zrozumieć czemu odeszłaś.

    Zostawiłaś po sobie cień,
    Zostawiłaś po sobie noc,
    Zostawiłaś po sobie smutek,
    z którym muszę żyć.
  • Song
    jaki to kosmos zasila
    skąd wzięli się ci dziwni ludzie na ulicy
    tłumy takich samych szaleństw

    umówili się chyba
    to jest wielka akcja flesh mobu
    na temat: nic

    oni tylko tak udają
    tę pustkę w oczach
    i tę pełnię, ten gniew,
    który czuję, który toczy ich,
    gdy obok się przemykam
    o spóźnionym zmroku

    więc siebie o nich pytam -
    tylko ja ich widzę?

    czy może oni sami
    widzą się wzajemnie
    i to chyba jest najgorsze,
    jeśli wszyscy dostrzegają
    tę pustkę

    jeśli to czują.

    Warszawa - ul. Warsztatowa,
    12 grudznia 2007 r.
  • Życie
    życie to są zakupy co roku powtarzane,

    to są kubki, koszule, kapcie,
    zmieniane od znoszenia,
    od zamiatania szaroblade miotły,

    jak kości.

    życie to są skłamane wyznania:

    nie robię tego
    dla szmalu,
    dla szacunku,
    dla sławy,

    sobie a muzom

    to robię.

    to jest życie.
    to jest:
    ze złości,
    z zawiści,
    z niechęci,
    z niemocy,
    z pychy,
    z pogardy.

    dwa razy więcej powodów jest,
    dwa razy więcej kłamstw.

    tak naprawdę -
    życie to koniec z próbami siebie,

    życie jest prawem do godności -
    zabić siebie
    w dowolnym
    dla mnie
    odpowiednim
    momencie

    i niech to potraktują jak moją ostatnią wolę!
    - proszę nie udawać, że gdy mnie trzymacie w wersji warzywnej
    w jakimś szpitalu, to nie robicie tego tylko
    dla uspokojenia swego brudnego sumienia -

    życie to są niemyte dusze,
    życie to jest czarny dzień
    jak dziś, jak wczoraj, jak jutro.

    nie dziwcie się samobójcom,
    oni tę sprzeczność, wyrwę, nieciągłość
    - jak mawiają filozofowie -
    którą zdaniem Levi-Straussa zakrywa się przez mity,
    otóż oni nadal ją widzą,
    niezasypywalną przerwę w sensie.

    CZY TO JUŻ JEST WSZYSTKO,
    CO W ŻYCIU WAŻNE?

    tak, to już wszystko.

    teraz to wiem,
    teraz to pojąłem
    od rana do nocy
    od nocy do rana
    dojrzałem
    wśród wielu myśli, tę jedną uczyniłem

    uporządkowaną.

    15 grudnia 2007 r.
  • Poemat o Hiobie
    Chyba jestem głęboko niesprawiedliwy.
    Jak bóg,
    który z wyjątkowo błahych pobudek ambicjonalnych
    (zachowuje się jak wiceprezes ważnej spółki
    giełdowej, której dał dżons spadł poniżej pasa),
    ciąga w te i wewte tego biednego Hioba,
    porządnego chłopinę, który nie zrobił nic złego, NIC!
    Łacha go, pozbawia zdrowia, szczęścia
    i wszelkiej pomyślności. Zabiera dzieci, żonę
    i wszystkie inne miłe stworzenia, do których w chwili desperacji
    może przytulić się skundlony mężczyzna,

    .więc. temu właśnie Hiobowi wyznacza rolę idiotyczną!
    Absolutnie upokorzonego, Pokornego Zwierzęcia,
    Które nigdy się nie buntuje, nawet gdy mu najgorszy bat
    ze świstem tnie skórę, nie broni się, nie przeklina, nie mówi - NIE!

    I bóg realizuje swój plan z jakąś ślepą moralnie konsekwencją:

    Jedna kara. Brak smażonych kotletów.
    Druga kara. Brak świeżej wody do jajec.
    Trzecia kara. Krosty jakieś monstrualne mu na czaszkę wychodzą
    i dostaje guzów-ropnych na całej głowie.
    Włosy mu odpadają, rzęsy wychodzą
    (łyse oko zostało - nigdy o tym nie myślałem w ten sposób),
    brwi się sypią.

    A ON TERAZ, TEN HIOB,

    - z powodu naprawdę błahego widzimisię wielkiego magika, bo mu Złe język pokazało czerwony -

    JAK PACYNKA JAKAŚ, Z PALCEM W TYŁKU, MA TAŃCZYĆ RADOŚNIE, BO MU TEN WREDNY STARZEC DAŁ TAKI WPIERDOL, JAKI MU SIĘ NIGDY NIE NALEŻAŁ!

    I to ma być moralna historia dla dzieci - chyba żeby im się lepiej spało.
  • Poza nurtem
    nie spieszę się do śmierci,

    w formie unormowanej
    dzień po dniu podążam
    bez pośpiechu,

    (mam dziwną słabość do świata,
    więc nadal zmierzam)

    na własnych nogach
    swoim własnym tempem

    na moich oczach świat odmienia postać,
    można poznać nowych szczęśliwych.
    Ci nie mają wątpliwości, że życie ma sens,
    bo wiadomo od razu, że warto być na szczycie,
    że warto poużywać

    ŚWIATA,
    INNYCH,
    SIEBIE,

    CIAŁA JAK GARNITUR,
    KOSTIUM W JASNE PRĄŻKI LATA,
    W PĄSOWE WSTĄŻKI WIŚNI

    w ogrodzie.

    PRZYMIERZAJĄ DO SIEBIE
    I PO CHWILI MÓWIĄ:
    "NIE, TO MI NIE PASUJE DO IMIDŻU."

    OTO JEST GRZECH ŚMIERTELNY DZISIAJ.

    Zamiast miłości szukać,
    Wolą o niej myśleć.
    Nieskończenie nieserio.



    Warszawa, 4. 12. 2007 r.
  • Nieposłuszeństwo o.
    nawet w centrum manifestacji
    przeciw uprzedzeniom rasowym
    czułem się bardzo samotny.

    nawet w wielkim marszu
    solidarności kobiet,
    kiedy było zimno i miło,
    czułem się samotny.

    nawet gdy popieram walką o drzewa w Dolinie
    i zupełnie niepotrzebnie bredzę do tvnu
    coś o społeczeństwie obywatelskim,
    czułem się bardzo samotny...

    nawet w tłumie świętującym wolność,
    czułem się samotny.

    i w gadce-szmatce z przyjaciele,
    w ciele najpiękniejszej z dziewczyn,
    której ramiona drżały, gdy w nią wchodziłem
    (toń jeziora o świcie), czułem się samotny.

    i nikt nie kładł mi ręki na ramieniu.
    żaden szmer powietrza, obyło się
    bez błysku, blasku, nic się nie wydarzyło.

    (oto mój mały dowód na naszą skończoność).
  • Mść
    a jednak zwycięża.
    nawet gdy zaprzeczam.
    nawet jeśli nie wstępuję do kruchej wieży pamięci,
    nawet gdy oczy zamknąwszy,
    widzę tylko pusty horyzont i jasne nieme światło.

    to ona przychodzi.

    jak najpiękniejsza dziewczyna w pełni siebie,
    która mimo że byłeś zupełnie nic nie wart:

    ...musiała cię naprawdę kochać!

    Warszawa, 2007 listopad
  • Mój wielki wybuch
    Tylko w tym obłędnym biegu,
    kiedy myśli wyprzedzają
    obroty planet, same siebie.
    mam to głębokie poczucie prawdy.

    Kiedy staję przed sobą nagi,
    w ostatnim szeregu obrony
    przed okrutną prawdą
    i przegrywam.

    Wtedy myślę, że w ogóle nie jestem człowiekiem,
    lecz biologiczną konsekwencją kilku przeszłych zdarzeń.
  • Prostak
    Mam
    w sobie niestety kawał prostego chama,
    jak smalec
    ogórek kiszony i
    salceson;
    tę prostotę nieznośną
    - podwarszawską miarą szyte
    i twarz, i ciało.

    Usta niby wysublimowane,
    ale gdy splunę,
    rozpoznasz to we mnie bezbłędnie
    z kształtu śliny,
    z trajektorii jej lotu.

    Warszawa, 2007 listopad

  • Polska. Oszustwo
    Kogo oszukamy tym pokątnym bogaceniem się,
    tym konsumowaniem, tymi zegarkami,
    garniturwami, tymi kobietami z agencji,
    tymi zakupami w alkoholach świata,
    tym domem za eurokredyt.
    Tymi oszustwami, kogo oszukamy,
    tym wierzeniem w swój sposób, w tym deklarowaniu,
    że nie jesteśmy antysemitami tylko dlatego,
    że dziadkowie przypalali brody "żydkom".
    Trzeszczy radio, jakby gadało z głębi XIX wieku.
    kogo oszukamy tym pierwszopokoleniowym,
    drugopokoleniowym, trzeciopokoleniowym zmęczeniem.
    Kogo oszukamy dziadkiem w AK, pieniędzmi za ganek,
    dach polski i dwie brzozy, jedna jest bez kory, druga jest bez korzeni.
    Kogo oszukamy, skrobanką w gabinecie na wysoki połysk,
    pomysłem na biznes, z Chin sprowadzaniem wszystkiego, opłatkiem z Chin.
    Kogo oszukamy tymi słomianymi pyskami,
    na placach, ulicach Europy, te teksty chamskie, te ryje roześmiane.
    Kogo oszukamy z tym wąsem nieśmiertelnym,
    tym męskim obciachem, brudem, niedomyciem,
    tym słowem za słowo, bo jak nie moje, to cię, kurwa, zabiję.
    Kogo oszukają w modnych bucikach i spodenkach dziewczęta
    ze zdrowymi włosami, które idą na warszawski uniwersytet,
    jak mama poszła, tak ja poszłam.
    Jacy byliśmy, tacy jesteśmy.
    Oszukać się nie da, nie da się wyprać
    tego brudu, kurzu, tłuszczu z kącików ust
    i z kącików oczu, bo nie ma możliwości wiarygodnego
    oszustwa, zwłaszcza wobec tej jednej instancji,
    która sprawdzi i rozsądzi w bożym sądzie, w jasnej górze.
    Nie da się oszukać w jedynej prawdziwej nieprzemijającej miłości
    do mercedesa, w mercedesie SE,
    w mercedesie zza zachodniej granicy, druga zmiana opon,
    że można być człowiekiem, nie będąc Polakiem.
    Kogo oszukamy, że można być Polakiem, nie będąc katolikiem,
    że nie można być Polakiem, będąc pedałem,
    pedały są chorzy, leczyć pedałów!
    Arcybiskup Peatz musiał na emeryturę przez to pójść,
    a mógł przecież powiedzieć: To też miłość!
    Za co? Za co go wyrzucili?
    Za namiętność? Do kleryków, młodych chłopców?

    Polacy - tacy gorsi Niemcy,
    Polacy - tacy głupsi Rosjanie,
    Polacy - tacy śmieszniejsi Czesi,
    bo jesteśmy lepsi, my jako my jako my jako my,
    Nie uda się oszukać, że coś się zmieniło,
    że odcierpieliśmy za grzechy, za niegrzechy,
    za pustkę w oczach, za to nic w sobie, znaczące nic.
    Nie da się oszukać.
    Kogo zresztą mamy oszukiwać, samych siebie?

    W telewizorze górnicy umierają,
    w telewizorze klątwy pobrzmiewają,
    w telewizorze życie się toczy,
    papież mówi,
    śpiewa Edyta Górniak.
  • kultura masowa
    Nie wyrwę się z ramion wielkiego trupa,
    który całuje mnie namiętnie,
    wyjąc kolorową piosenkę.
    Zareklamowali mi dziś atak serca
    na wesołą melodię bezdechu.
    Gdy martwy pajac nachyla nade mną swą twarz,
    zamykam oczy po raz ostatni.
    Myślę - już koniec.
    To happy end.

    Na co pójdziemy w przyszły weekend? - pyta dziewczyna swojego chłopaka.
    Na happy end?
  • Po. Ustalenia wstępne
    Widziałem ojca, jak się stacza w śmierć,
    jak w ciasną definicję chce go zamknąć
    La Belle Dame Sans Merci. Śmierć,
    która mała jest, śmieszna jest, martwa.
    Widziałem, jak w zapamiętaniu
    siebie w sobie szuka,
    kiedy słów znaleźć nie może i myśli, myśli.
    Widziałem, jak świat odbiera mu siebie,
    a on stara się, żeby pozostać w całości.
    Gniewał się, że ludzie pod powiekami roznieść go mogą
    po śmierci. Widziałem, jak godności szuka
    i jak ważna jest dla niego, w nim.
    W wychudzonej dłoni, na której skóra wisiała jak szmata,
    trzymał filiżankę starą, naszą, domową. Nie pytałem go o nic,
    bo czułość czułem, smutek snuł mi się pod powiekami
    jak pies, jak żywe zwierzę. Jego w sobie czułem, (wy)czuwałem.
    Śmierć jego. Nie mówiłem. Nie pytał.
    Bliski tak daleki. Świt, zmierzch, świt.
  • Epitafium
    Byłem tak bardzo długo śmiertelny, że aż zapomniałem, że nie żyję.
    Nie żyję już tak długo. Tak długo jestem martwy,
    że sprawiam wrażenie organizmu, w którym wciąż tli się życie.
    Więc mówią do mnie ludzie, dotykają mnie kobiety,
    a mężczyźni opowiadają dowcipy o blondynkach.

    Pozory potrafią zmylić najtrzeźwiej myślących.
    Tych, którzy mają szczęście.
    Tych, którzy mają kieszenie pełne drobniaków,
    kieszenie pełne cudownych przedmiotów.
    Tych, którym dobry bóg zapewnił najlepsze alibi.
    Niewiele zostało czasów, wszystkie przyszłości splotły się we mnie
    i trwają radosne z tego nieróbstwa, lenistwa i nudy.

    Ci, którzy pamiętają mnie jeszcze, dziwić się będą, gdy pewnego dnia zniknę,
    rozpłynę się w powietrzu, jak chmura po skończonym deszczu.
  • Nowe wiersze, nowe słowa
    To czyste szaleństwo. w chwili rozpaczy wpisuję w wyszukiwarce kilka słów:
    "jak zatrzymać ukochaną osobę".
    Sieć mówi:
    Podana fraza - "jak zatrzymać ukochaną osobę" - nie została odnaleziona.
    Sieć nadyma się, milczy i wreszcie mówi:
    Podpowiedzi:
    - Sprawdź, czy wszystkie słowa zostały poprawnie napisane.
    - Użyj innych słów kluczowych.
    - Spróbuj użyć bardziej ogólnych słów kluczowych.

    Myślę, że użyję innych słów kluczowych.

  • To wszystko dla ***
    Tyle rzeczy w domu.
    Zostawiłaś ślady tak bezwstydne,
    Że chodzę ze spuszczoną głową,
    By im nie przeszkadzać.

    Ręcznik, który zamoczyłaś nieostrożnym gestem,
    jest ciągle mokry i miękki.

    Pasta do zębów leży blisko szczotki,
    jakbyś cały czas myślała, że trzeba być gotową do szybkiej ucieczki.

    I bielizna, pewny znak niewinności, której nie stracisz nigdy...
    (jak to się dzieje na zawsze pozostanie dla mnie tajemnicą).

    Okruszki ciastek ulubionych, a ja tylko patrzę na zielone pudełko
    Głodny i głodny.

    Mógłbym ten spis rzeczy ciągnąć jak litanię,
    Grzebień i puder,
    chustkę i...
    ...racz mi dać Panie.

    A przecież nie potrafię się modlić.

    A przecież tych modlitw nikt nie słucha.
  • Dziewczyna
    Długo modliła się, klęcząc w kościelnej ławie,
    zwiniętą w pięść dłonią uderzała rytmicznie
    tuż nad swoimi dużymi piersiami.

    Trwała skulona
    z tajemniczym wyrazem twarzy, między rutyną a uduchowieniem.

    Patrzyłem na jej biust, zgrabne pośladki i świetne nogi - była w dżinsach.
    Zamiast krzyża i matki boskiej widziałem jej rude włosy.
    Od razu pomyślałem: jej piegi na całym ciele,
    jej delikatna blada cera, jej rude łono.
    ---
    Teraz gdy zamykam oczy... i usta,
    pamiętam tylko jej smak, ostry smak jej życia.
  • *** [Bez skazy, bez przypadku, etykietką do góry, do żarówki]
    CYKL: SUPERMARKET I INNE PRZYJEMNOŚCI Pek & Clopenberg

    Bez skazy, bez przypadku, etykietką do góry, do żarówki.
    Jasnym światłem omiecione. Piękne, ciche i święte.
    Przywiezione z końca świata,
    magicznie zaklęte we wszystkie rozmiary.
    Dotknąć, przymierzyć, sprawdzić, polizać, połknąć, przyjąć.
    Do nosa czystością, do uszu muzyką cichą, stonowaną,
    do duszy błyskiem, blaskiem,
    Pogładzić, przejść się, zachłysnąć.

    O mój statusie, o mój piękny,
    o mój wyniku ciężkiej pracy,
    o kariero, w której nie ma nic złego.
    O Matko, święta karto kredytowa!

    W oczoopętaniu,
    w okamgnieniu,
    - to i tylko to! -
    w tym pędzie do kasy
    - tylko to! -
    tylko do mnie mów, szeptem.
    Jeden na milion.
    Milionowy.
  • * * * [Na skrzyżowaniu Świętokrzyskiej i Nowego Światu]
    Na skrzyżowaniu Świętokrzyskiej i Nowego Światu
    robotnicy wydłubali w ziemi wielką dziurę,
    stoją w niej w słuchawkach na uszach
    i hełmach na głowach.
    Pracują niespiesznie z cudowną nonszalancją,
    której naśladować nie umiem.
    W szparze blaszanego płotu widzę spoconego grubasa,
    który ręką daje znak, krzyczy coś, czego zrozumieć nie umiem,
    i prądnica, której nie widać, zaczyna monotonnie burczeć.

    Na tyle starczyło mi czasu. Czerwone światło zgasło, zapaliło się zielone:
    przyszedł czas, żeby odejść z tego miejsca.
    Chwilę później stałem na przystanku, czekając na autobus.
    Myślałem, czy zza tej kurtyny, srebrnego płotu, błyszczącego w słońcu,
    wyłoni się trupa aktorów, którzy jeszcze przed chwilą
    grali przede mną swój przepiękny spektakl.
  • Miasto przygnębienia
    miasto przygnębia kolorem nieba,
    nawet gdy jest niewidoczne, w dole.
    w górze miękkie fiolety chmur,
    podświetlone od spodu, jak na scenie.

    myśli stały się obłokami i pędzą z wiatrem,
    każda minuta niepodobna do poprzedniej,
    wraca pamięć minionych dni,
    zadumanych w pięknie,

    szukam spokoju w kołysaniu wiatru,
    w patrzeniu w niebo,
    mokre liście są ciężkie od deszczu,
    mokre szyby przesłonięte kroplami.

    jeden z tych dni. ten jeden dzień.
  • Elfride Jelinek. Analiza
    Komu wyda się oczywisty, ten świat, ta rozpacz, to brzmienie,
    Może przestać się dziwić. Mój język wymyka się z domu o zmierzchu
    i wędruje w ciemnościach. Szuka miejsc dzikich i uparcie milczących,
    choć nade mną czai się śmiech nad niemożliwym do istnienia sensem.
    Kto jest wystawiony na pogardę - wędruje. Musi porzucić dom swój,
    pierwszy i jedyny. I znaleźć miejsce swoje, i oswoić je, i zmusić do rozmowy.
  • * * * [Nie wierzący w…]
                                                    Jarkowi K.

    Nie wierzący w..., na kruchych krzesłach przesiadywania,
    W przestrzeni mruczenia ode mnie do ciebie.
    Od ciebie do mnie. Wyglądamy podobnie,

    choć ty masz brwi jaśniejsze i większe dłonie.
  • Wżyty w upal
    W duszny wieczór jak dziś płynę
    w smole własnego ciała,
    gdy zwykły gest staje się pracą.
    Jak komar, który jeszcze leci, niezauważony. Jestem.
    Upałem upakowany w siebie
    jak owoc pęczniejący wiśni.
    W krwawym miąższu twardej pestki
    sedno. Który.
    W mroku bez chłodu. W wieczorze
    bez tchnienia, jak dziś,
    gdy człowiek nie istnieje, lecz dożywa dnia
    w sobie zwierzęcym. Jestem.

    24/25 lipca 2006
  • * * * [rozwijam trudną sztukę dożywania]
    rozwijam trudną sztukę dożywania
    dni bladych jak wyblakłe zdjęcia,
    w podwórku zamiast trawy
    żywy pył wciska się w oczy -
    także dzieciom, które z radosnym wyciem
    terroryzują ptaki, drzewa
    i asfalt na równi.

  • * * * [ja – z wielką literą „S” na piersi]
    ja - z wielką literą "S" na piersi
    lecę sobie w górę i spadam w dół,
    dłonie jak szpony rozcapierzam
    i chwytam zdobycz złoczyńczą

    (Ile jest we mnie masowego popaplywanie
    z ekranu? Ile we mnie miłości z komedii
    romantycznej? Czułostkowość sentymentalna - otwieram okno
    na zatokę i w oddali migoce samotny, biały żagiel.)
  • * * * [jechać tam]
    jechać tam -
    umrzeć na końcu świata,
    po to, żeby nie żyć?
    nie umiem, nie chcę,
    muszę jednak tutaj,

    wyprawię sobie pogrzeb,
    zapłacę każdemu żałobnikowi
    lśniącym od nowości mieszkiem,
    wziętym prosto z wielkiego banku,

    niech niedzielę zmarnują,
    bo mają mnie pochować w niedzielę,
    niech przynajmniej tego dnia
    mają co do mnie dylemat,
    czy w święty dzień
    można czcić
    bezbożną kreaturę.
  • M. i m.
    Jutro dzień się przewali w dygocie,
    Jutro nam na głowy się zwali.
    Miasto wymiele z nas cały spokój.
    W obrotach całe, w skowycie.

    Dlatego zdania są krótkie i urywane.
    I każde słowo dociera zmienione.
    I mówię do ciebie, ciszej i ciszej
    W nadziei, że nikt nie usłyszy.
  • * * * [Mrużenie przemęczonych oczu]
    Mrużenie przemęczonych oczu
    Gdzie pójdziemy biedni wędrowcy
    po odrobinę ciepła i drobinę

    ś w i a t ł a ?

    Kto nam przyniesie trochę ciszy i chwilę milczenia?
  • Powrót barbarzyńców
    Każdy dzień. Wszystko od rana do nocy. W upale.
    Chodzenie w bieliźnie. W skarpetkach z kurzu.
    Myślenie o sobie. Bez wielkiej koncentracji.
    Mgła na mózgu, przed oczami -
    ból oczu.

    Nawiązałem kontakt z nierozumnym w sobie.
    Przez wyuczone zachowania,
    przez mamrotane słowa, przez system,
    Brudne źródło bije. Poza powyższym. Obok. Obłok.
    Nic przyjemnego. Nic wielkiego.
    Nie do zrozumienia. Poza rozumem.
    Żywe jak ja.
    I obce jak ja.
    Jak długo

    Tyle miesięcy w miesieniu, umęczeniu, w nicu,
    Rozmontować mieszkanie i złożyć na nowo.
    Taki był plan. Więc teraz myślę,
    że przydałoby mi się malowanie, poprawianie, szlifowanie.
    A nie jak dziś: przed telewizorem jestem-w.

    Radia słuchałem, jak się dyskutują,
    Jak się przekonują,
    A ja nie mam zdania.
    Bo nie ma zdań.

    W pogoni za konkretem,
    Obłapiam żywych i umarłych,
    Jakby to oni mieli wiedzieć,
    Co się wydarzy.

    Choć niby pani w szkole uczyła, że trzeba się zgodzić:
    Za Niemcami czy przeciw
    I co zrobi Willi z Soerensenem?
    I kto jest uczciwszy (kto jest uczciwszy?).
    I czy są dobrzy Niemcy?
    A może spokojniej:
    Pan bóg nas kocha i nie ma obawy,
    Że złe przyjdzie i mordę mi wyżre.

    Już tysiąc spraw, których nie przemyślę,
    Zbliżyć się trudno i wejrzeć.
    Cicho, cicho. Niewątpliwie nieważne.
    Trzeba te rany nieść przez miesiące straceń
    W niepamięć.
    Modląc się do wnętrza, by nie wróciły.

    A dziś sobie myślę, jak się miewasz, mój miły,
    Odpowiem bez ogródek: ja już nie mam siły.
    Sierpniowa noc jest zimna,
    Palce mi drętwieją,
    Ziemia jakaś inna,
    Ludzie znów się schleją.

    To już nie jest poezja, to już jest proza,
    Jestem za stary na szczerość i boli mnie
    Brzuch.

    Tyle miesięcy w rozpamiętywaniu
    Tyle miesięcy w

    Kochani, kochani,
    Jesteśmy w samym centrum świata.
    Wydarzeń. Pilnuję planu, niech się wreszcie dokona.
    Postanowiłem, więc zrobię.

    Urwę słowa, choć jedną literę zabiorę.
    Skrócę gadanie.
    Toporne
  • *** [Rozważania o czasie]
    Rozważania o czasie. Wiersz śmieciarski (śmietnikowy, śmieciarza, wiersz-śmietnik).

    Zrób sobie przerwę. Czas robi swoje. Czas, ot pieniądz. Czas na nas. Czas pogardy. Na czas. Za jakichś czas. Po czasie. Czas dla przedsiębiorczych. Do czasu. Czas apokalipsy. Popieprzony czas. Sczas? Nie, nie szczam. Czas kultury. Czasoprzestrzeń. Czas na EB. Czas teraźniejszy przeszły. Czas przyszły przeszły. Czas teraźniejszy przyszły. Ostatni czas. Czasowa niepoczytalność. Czas przejścia. Czas przyjścia. W poszukiwaniu straconego czasu. Czas liniowy. Czas cykliczny. Czasownik. Czastko. Czastkarnia. Do tych - czas. Ciężkie czasy. Czas zarazy. Niedoczas. Podczas. Czas. Nadczas. Starszy czas. Starszy czas sztabowy. Krótki czas. Wczas. W czasie. O, czasy. Czasie ów. Natenczas chwycił. Strata czasu. Czas leczy rany. Wolny czas. Ma mnóstwo czasu. Spędzić czas. Przedwczesny czas porodu. Bycie na czasie. Dla zabicia czasu. Odpowiedni czas. Czas wyjeżdżać. Nadszedł czas. Od jakiegoś czasu. W swoim czasie. Swego czasu. W międzyczasie. Od czasu do czasu. W czasie pokoju. Czasy się zmieniły. Znak czasu. Zmierzyć czas. Polepszyć swój czas. Uzyskać najlepszy czas. Czas słoneczny i czas atomowy. Jednostka czasu. Mierzyć czas. Czas naświetlania. Brzydki czas. Czasy proste. Czasówka. Czas, czas, czas... Wywczas. Wówczas. Czas nagli. Czas pożera rzeczy. Czasie, naprzód. Czas ogórkowy. Czas pracuje dla nas. Czas wyszedł z orbit. Szkoda czasu i atłasu. Wszystkie rzeczy mają swój czas. Ząb czasu. Czasem śmierdzi. Czasowość. Doczesny. Tymczasem. Tymczasowy. Czastuszki. Czasami. Czas-ami. Czaszka. Z czasów ostatnich Jagiellonów. Na nieludzkim czasie. Facet był na czasie, kompletnie pijany. Nie czas żyłować róż, gdy płoną policzki. Czas c'est moi. Poczask. Czas-czasek-czasuś-czaseczek-czasunio-czasik-czasełek-czasik-czasusłek-czascio. Co za czasy! Wehikuł czasu. Ciapczas. Sacz. Scza. Zasc. Csaz. Ascz. Aczs. Czsa. Scaz. Aszc. Czas. Mam czas. Czas mam. Czas przełomu. W czasie rewolucji. Maczasz. Streszczasz. Puszczasz, etc.
  • Gender studies. Wiersz się rozpadł
    Nie podniecają mnie młodzieńcy w złotych samochodach, choć na Wulgarne Kobiety patrzę
    z rozrzewnieniem równym temu, które czuli Szlachetni Bohaterowie tacy, jak Rudolf Gerolstein.
    Dobry książę - jak twierdzi Eco - pierwszy superman literatury światowej.
    Więc, nie podniecają mnie złoci młodzieńcy, czego nie mogę powiedzieć o długonogich blondynkach, które mają przecież swój urok, gdy klasycznych proporcji ich twarzy nie niszczy żadna myśl.
    [Wiersz przedstawia typowe kompleksy współczesnego mężczyzny, zapatrzonego w siebie egotyka o wyraźnym kompleksie].
    Blondynki wzbudzają moją czułość.
    [Patriarchalnie uwarunkowana perspektywa, z której autor ocenia kobiety, jako bezduszne maszyny mające zaspokajać jego samcze zdewiowane pragnienia, wyraźnie wskazuje na nierozwiązany kompleks Edypa].
    Właściwie w ogóle kobiety wzbudzają moją czułość.
    [Autor nie potrafi postrzegać kobiet inaczej niż jako przedmioty służące zaspokojeniu jego konkwistadorskich ciągot].
    [...]
    Półkoniec.
  • * * * [żółte zęby w uśmiechu]
    żółte zęby w uśmiechu, zarost uparcie wschodzący bez pór roku,
    banalna muzyka niby-inspirowana Tarotem
    - ile już lat się nie modlę ? -
    człowiek do wynajęcia, pusta skorupa na cudze myśli.
    oto moje życie: zdobywanie wiedzy, kobiet i kobiet-przyjaciół,
    bez zachowania odpowiedniej kolejności.
    czego się dowiem, patrząc w oczy dziewczyny,
    które zakochuje się we mnie,
    gdy zbyt długo patrzę w jej oczy? -
    niechybnie głupio robi.
    lecz kto potrafi ominąć tych parę słów w parku wypitych,
    i lato, gdy pokazuje swą zieloną mordę,
    i deszcz, który pada przez chwilę,
    i drżenie, gdy chłodny wiatr drażni skórę.
    zamiast korzystać z nadarzającej się okazji,
    myślę o naturze rzeczy.
    zamiast wykorzystywać nadarzającą się istotę
    o ciepło pachnącej skórze, myślę o sobie.
    bo skąd ta pewność, mój drogi,
    że czas i przestrzeń płyną na pewno w tym samym kierunku?

    to wszystko dzieje się, niby przypadkiem,
    lecz zbyt gładko, by wierzyć, że mogło być inaczej.
    przez przypadek się spotykamy?
    przez przypadek siedzimy zbyt blisko?
    przez przypadek uparcie na ciebie patrzę?
    przez przypadek mówimy o niczym?

    te związki są niebezpieczne,
    co bawi bardziej mnie niż ją.
    romans. tyle monotonnych godzin.
    parki, ławki, papierosy,
    zapalniczki, w których kończy się gaz.
  • Gobustan
                                     Dla Gamida

    Po kolejnej podróży pozostaje ból -
    powrót.
    Wrócę do siebie, kiedy będę gotów - krzyczę do siebie.
    Na razie jestem w kurzu.
    Poza sobą. Tam.
    Został i tkwi we mnie ślad,
    wypalony przez to samo i inne słońce,
    Jestem tam teraz, kiedy zamknę oczy,
    w ziemi ognia, na progu pustyni.
  • * * * [Napisałem przez ostatnią godzinę]
    Napisałem przez ostatnią godzinę 140 wersów
    Tylko po to, żeby uświadomić sobie,
    Że w szpitalu śmierci przestraszyłem się krwi babci.




  • * * * [Gdyby nie liczyć 266 dni]
    Gdyby nie liczyć 266 dni, to podróż trwa 27 x 365 (+7 dwudziestych dziewiątych lutych, już siedem?)

    Pada śnieg i robi ze mnie esy-floresy na szybach.
    I nie jestem tym, kim byłem. Zimę we krwi czuję.
    Pływa, skacze, tańczy.
    Śnieg. Śnig. Śni. Śn. Ś. .

    Przed pierwszą literę wyskoczyć. Cofnąć się do czasów sprzed narodzenia kropki.
    Posłuchać, jak ludzie mówią do siebie, bez liter.
    Nie rozumiałem, ale słyszałem więcej.
    ...tyle lat.
    TYLELAT. Ty, lelat. Lly Tate. Ta telly. Ltaelty
    To musi się skończyć komentarzem:
    W śniegu zakochałem się po raz pierwszy w pierwszą zimę.
    Litery lubię.
    _________________________
    Ty i te twoje litery, powie ktoś.
    Ja i moje litery, powiem.
  • Listopad się skończył
    początek, początek, początek,
    początek, początek, początek,
    początek, początek.

    opis, opis, opis, opis, opis, opis,
    opis, opis, opis, opis, opis, opis.
    opis, opis, opis, opis, opis, opis,
    opis, opis, opis, opis, opis, opis.
    Przygotowanie pointy, opis,
    opis, opis, opis, opis, opis, opis.
    opis, opis, opis, opis, opis, opis.
    opis, opis, opis, opis, opis, opis,
    opis, opis, opis, opis, opis, opis.

    Pointa, pointa, pointa, pointa.
    Pointa.
  • Zysk i strata
    - Po oglądaniu pornosów robię się melancholijny - powiedział.

    Trudno było mu nie wierzyć, skoro zawsze potem siadał przed oknem i
    długo patrzył na padający śnieg, deszcz, zachodzące słońce
    - z wyboru pór roku.

    A ty co robisz po oglądaniu pornosów?

  • * * * [Ówdzie chodziłem bez powodu]
    Ówdzie chodziłem bez powodu, a teraz czynności tej nie wykonuję. Nie mam nastroju.
    O skończonym przyzwyczajeniu może nie warto by było, gdyby nie to,
    że zamiast włóczyć się po tłustomiejskich ścieżkach,
    siedzę w półmoim domu i z utęsknieniem łypię za okno.

  • * * * [ POINTA]
    POINTA: Czy zawsze tak być musi, że jest tak, jak być nie powinno?


    P O M I O T N I K

    21 sierpnia 1998 r.
    ...kiedyś trzeba zacząć, ale chyba nie dziś, jest za gorąco.
    Warszawa dopala się w ostrym wakacyjnym słońcu. Trzeba znaleźć odpowiednią formułę dla ujarzmienia pamięci. Na razie - za wcześnie.
    Tematy: samotność, lenistwo, kobiety i miłości, nagość, czynności mechaniczne, praca, choroba, uczelnia, przyjaciele.
    Fałsze dopuszczalne. Trzeba się nastroić odpowiednio. Niczego nie zakładać, niczego nie odrzucać. Trzeba dać sobie powód do myślenia.

    23 sierpnia 1998 r.
    Zdecydowanie trzeba rzucić palenie. Kiedy słyszę kaszel ojca, robi mi się niedobrze. (Zapalam papierosa). Z początku wydaje się, że usiłuje przepchnąć przez gardło olbrzymią mokrą szmatę, która uwięzła mu w gardle. Kiedy kolejne próby nie dają rezultatu i mam wrażenie, że się udusi - zawsze niespodziewanie - szmata wypada mu z ust, co można rozpoznać po radosnym i triumfalnym chrząknięciu, kończącym atak.
    Właściwie przestałem pić alkohol, o co mają do mnie pretensje M., J. i Hr. Bo jak tu wylewać żale na żony, narzeczone, kochanki, kiedy słuchacz jest nieustająco trzeźwy. Szkoda, zapominają, że nie ma gorszej traumy niż ojciec alkoholik. Mam ojca alkoholika - mówię z lubością. Lubię się podrażnić ze sobą.

    Właściwie miałem napisać wiersz o tym, że jestem chory, samotny i smutny, ale chyba mi się nie chce.

    25 sierpnia 1998 r.
    Dzisiaj zamierzam wreszcie napisać "wiersz na chorobowym".
  • * * * [brak mi ciebie]
    brak mi ciebie
    jak deszczu
    brak mi ciebie
    jak snu
    brak mi ciebie
    nie chcę
    nie umiem
    brak mi ciebie
    jak powodzenia w życiowych niepowodzeniach
    brak mi.

    Nie udało ci się
    Zniknąć ciebie ze mnie.
  • * * * [Ratuję swoją duszę]
    Ratuję swoją duszę,
    kawałek mięsa pulsujący pod czaszką.
    Wysyłam sygnał rozpaczy -
    obiega mózg w rytmie obcym, nie do uchwycenia.
    - więc nie ma
    z...
    ..
    .
    bawienia?
  • * * * [Spać można w każdej chwili]
    Spać można w każdej chwili,
    Raczkować przez sny, chybotać biodrami, kluczyć;
    A zwłaszcza koszmary, gęste trupy snów,
    We wszystkie kierunki rozdarte.
  • Śmietnik w głowie
    śmietnik w głowie (nic dziwnego, że łysieję),
    spoceni i obrzydliwi LUDZIE.
    Ja jak człowiek między ludźmi,
    zarysowana humanistyczna perspektywa.
    Ja jak pies między psami,
    Ja jak kamień między kamieniami.
    Oddajmy sprawiedliwość światu.
    Nic z tego nie wychodzi.
  • Tanatomorfoza
    Naga kobieta płacze przez sen.
    Jej ciało, rozrzucone po pościeli
    jak po upadku z ostatniego piętra,
    nierealne.
    Palić papierosa i patrzeć, jak się starzeje.
    Kaszle. Spada z boku na bok.
    Pić herbatę w duszną letnią noc
    i patrzeć, jak umiera.

    Teraz wystarczy wyjść z domu w ciemność.
  • * * * [gdyby wszystko]
    gdyby wszystko
    miało się dobrze skończyć,
    gdyby poranki
    jak nowonarodzone dzieci,
    śliskie od krwi i płynu owodniowego były,
    gdyby ostatni moment
    ratował przed nieuniknionym końcem,
    gdyby ulice
    biegły zawsze ku świątyniom pełnym boga,
    gdyby głos,
    który mówi: witaj, żegnaj,
    odnawiał jak muzyka sfer

    nie byłoby
    tego co jest
    nie byłoby tego
    co jest
    nie byłoby tego co
    jest

  • tekst dla ***
    no i umarłem, metaforycznie oczywiście.
    połowa września dwutysięcznego roku. w warszawie
    jest syf-pogoda, w tym mieście, gdzie zawsze jest syf-pogoda.
    jest cicho, klawiatura wibruje pod palcami
    i tekst jawi się na ekranie komputera w dotychczasowej postaci.
    .
    Żeby myśleć, patrzę w bok, kawałek dalej jeszcze, patrzę i widzę.
    Wszystko naraz.
  • Sześć stron do napisania. Prolegomena do recenzji
    sześć stron do napisania:
    jedna strona wstępu,
    jedna strona początku,
    jedna strona zakończenia,
    jedna strona początku,
    jedna strona zakończenia,
    jedna strona zakończenia;
  • cogito o pracy i radości, jaką przynosi
    (jako że ostatnio zarobiłem trochę pieniędzy, postanowiłem założyć sobie fundusz emerytalny.
    nie wiem jeszcze co prawda, jak i gdzie, ale decyzja już zapadła).

    To są zupełnie inne czasy,
    Innych dotyczą autobusów
    I ulic.
    Inne jest to, co jest
    I inne jest to, co było.

    Powiedzmy, że sobie nie radzę,
    Że konformizm wyuczony w dzieciństwie
    Nie pasuje do mojej współczesności.

    Mój bohater jest nieudolny Nie dlatego, że uważa się za outsidera, Lecz dlatego, że jego lęk przed rzeczywistością, Nie daje się racjonalnie pogodzić ze społecznością, Która przez podziw, Mogłaby mu zapewnić gratyfikację W postaci akceptacji siebie samego.

    Nie ma żadnej odwagi, etosu, większej sprawy,
    pana boga nie ma, nie ma żadnej ostateczności,
    Choć zdaniem innych zawsze istnieje alternatywa.

    (oczywiście zawsze istnieje alternatywa. mógłbym przeznaczyć zarobioną sumę na kupno jednostek funduszu inwestycyjnego, co prawda wtedy nici z dodatkowej emerytury, ale za to w-krótkim-czasie-niezły-zysk).
  • bezsenność
    śnieg spadł i wylazło wszystko,
    bloki sterczą za oknem odciętą szarością,
    ulica świeci nie swoim światłem i nie ma nieba więcej
    niż było.

    chciałbym to wszystko przewietrzyć.
    napowietrzyć to wszystko od nowa.
    błoniaste wyrwać milczenie,
    narośle godzin i minut.
    to nie kłuje, nie piecze, nie boli,
    nie ma prostej, znaczącej struktury,
    to narasta mdłościami, cierpkim smakiem w ustach,
    i jak oddech nieświeży faluje.
  • wiersz nasenny (zimowy)
    tańczące zmysły, eklektyczne sklepy,
    zbyt długo nie mogę zasnąć
    po-raz-nie-wiem-który-w-tym-roku,
    neony w barwie błota, z okna widziane.
    przychodzą coraz częściej martwe sezony nocy
    i męczy gonitwa myśli.
    już nie mogę.

    już nie mogę.
    się rozpada, gdy tylko nie schwycę za pysk,
    gdy nie zakrywam twarzy.
    Więc piszę po ciemku. Tak jest łatwiej.
  • *** [Szanowny Panie Boże]
    Szanowny Panie Boże,

    [pisze poeta:]

    zakładając, że zdechnę
    w wieku lat mniej więcej sześćdziesięciu
    (jako szacowny garbus o przepalonym sercu),
    zostało mi jakieś trzydzieści lat,
    w tym dziesięć tysięcy dziewięćset pięćdziesiąt siedem dni
    (zakładając, że w tym czasie odbędzie się siedem przestępnych lat, siedem wspaniałych dwudziestodziewięciodniowych lutych),
    na co zmarnuję dwieście sześćdziesiąt dwa tysiące dziewięćset sześćdziesiąt osiem godzin, owe piętnaście milionów siedemset osiemdziesiąt tysięcy osiemdziesiąt minut
    ...i prawie miliard, bo dziewięćset czterdzieści sześć milionów sześćset osiemdziesiąt cztery tysiące osiemset sekund. Lub mniej.
  • * * * [bracie, umieram tu, na mojej prowincji]
    bracie, umieram tu, na mojej prowincji,
    wśród blokówludzispraw
    pustosamotny, pustopusty.

    i takijestem wątpliwy,
    na dłonie patrzęwidzę, jak się starzeją,
    szczuplejszemniejsze.

    zjembudyń, gorący ma być koniecznie,
    boniezdrowy. muszę się ratować.
    bez siebiemnie nie będzie.
    jabezemnie nie istnieje.

    więc pozostanie tylko
    jasnoszary uśmiech na zdjęciu, nicwięcej,

    a śmierć...
    (miejmynadzieję
    że śmierćjest puchatym bałwankiem,
    który stopnieje wmarcu nim zakwitnąkwiaty).
  • Ostatni przyjaciel pustki
    Pomyśl, kto to wszystko zapisze.
    Mylne nasze wzruszenia, przedmioty bliskie i dalekie.
    Kto sprawi, że wrócę, by dłonie złożyć do snu
    na twoich napiętych ramionach.

    Nie używam wyrazów świętość, mądrość, dusza.
    Nie używam alkoholu.
    Nie używam siły, bo nie mam siły jej używać.

    Ktoś przygotowuje kolację, na którą zaproszony, nie pójdę.
    Ktoś kręci młynek żarliwych modlitw o szczęście.
    Ktoś wie, jak to wszystko wyjaśnić i nie powie nikomu.
  • * * * [Świętość imaginowana]
    Świętość imaginowana.
    Tryptyk końca miłości.

    I.
    bóg wyznaczył jej drogę.
    Nie mogła pokochać.
    Jej suche łono
    nigdy nie wypełniło się
    męskim nasieniem.
    W tej dumie tkwi
    smutny kawałek moralności,
    który nigdy siebie się nie bał.
    Bał się zakonu/boga.

    II.
    dłonie madonny z średniowiecznego
    błogosławieństwa.
    Zrobiły się ciepłe na chwilę, gdy całowałem jej piersi.
    Gdy cały płomieniem się stałem.

    III.
    Widziałem moment,
    gdy spopielił się jej wzrok,
    gdy twarz skierowała w ciemność.
    W jej oczach zgasło życie.
    Dowiedziałem się jak zimne jest piekło.
    Milczała. To koniec? Spytałem.
    Spytałem
  • *** [18 lat przemian]
    18 lat przemian

    bogate dzieciaki śmieją się z biednych.
    Bieda jest śmieszna. Nikt już nie uczy
    wstydu. Mnie uczył ojciec na rumuńskiej
    prowincji, gdy dostałem lanie za pogardę dla
    cygańskiego dziecka, choć to był tylko lęk.
    nie ma już nawet śladu mitu. nie pojmą
    rozpaczy głodu, ze wzgardą tagują
    w internecie twarze prostych dziewczyn
    w białych kozaczkach, płacząc ze śmiechu.
  • * * * [Chciałbym być tym, kim chciałbym być]
    Chciałbym być tym, kim chciałbym być.
    Od zamkniętych już odejść drzwi.
    Wyraźny rytm wybijać - krok po kroku.

    Równy mieć oddech, czujny słuch,
    otwarte oczy i nade wszystko - czuły dotyk.

    Rozróżnić czerń, szarość, biel.
    I tam, gdzie słońce kończy bieg,
    Z nim razem pogrążyć się w mroku.

    Londyn, Brixton, 26. 09. 2004 r.
  • Powrót do pisania (5 lat przerwy)
    1.
    znowu wieczór zmienia się w wiersz.

    2.
    litery to mój płaszcz,
    szalik i wygodne buty.

    3.
    zima rozpływa się w chłodnym cieple,
    parę kresek nad stopniem zero
    zimy, tekstu, który zawsze chciałem stworzyć.

    4.
    wieczór już dawno zamienił się w noc,
    deszcz skropił szyby mglistą śliną,
    na ścianie ślad się ujawnił -
    ściek dawno zapomniany.

    5.
  • Chelsea Phisic Garden
    Trzysta trzydzieści jeden lat sadzenia i pielęgnowania
    kwiatów, krzewów i roślin. Przywiezionych z całego świata.
    Niewielki ogród skwapliwie schowany za wysokim murem nad brzegiem Tamizy.
    Kilka szklarni, niewątpliwie późniejszych niż życie, miasto i świat,
    kilka staruszek chylących się do ziemi, do niej podobnych i pięknych nad wyraz.
    Przechadzałem się po ścieżkach elegantkach i jedyną bezbłędnie rozpoznaną rośliną
    był chwast, który w dzieciństwie służył mi za miecz, szpadę i kostur wędrowny.

    Można to różnie interpretować, sam jednak dochodzę do wniosku,
    że mój wkład w życie - pojmowane jako całość - wydaje się wątpliwy.
    (wrzesień 2004)
  • Ich królestwo
    Z rękami w kieszeniach dresów
    stają panowie tej krainy.
    Bohaterowie codzienności.
    Musisz uwierzyć w ich słomiane dzieci,
    kobiety tłustowłose, blondibóstwa,
    lub wychudzone przez gruźlicę,
    brunetki w białych koronkach,
    z których lumpendumę
    wywiał speed, wiatr i chłód,
    a oni mieli ciężki dzień na siłowni
    i preparaty na przyrost masy
    mięśniowej brali. Przypisani do swoich
    nieswoich samochodów.
    Ciasnych mieszkań w osiedlowych
    blokach i drużyny piłkarskiej.
  • ten stary motyw
    Ten stary motyw - wyzwolenie starości przez mądrość.
    Widzę moich bliskich jak zapadają się w lata,
    po pas, po szyję. Zgorzkniali, zawiedzeni sobą, niemądrzy.
    Między nami pustka.

    Dzieci odchodzą w dorosłość dalej i dalej.
    Jak bardzo muszą tęsknić.
    Tęsknią rodzice za ruchem naiwnym,
    śmiechem głośnym, głodem.
    Gdy zbawienia nie ma.
    Pozostaje pamięć: minuta, sekunda, oka
    mgnienie.

  • * * * [popo-wietrze]
    popo-wietrze.

    jeśli znajdę powód,
    by pożyć jeszcze dzień,
    jeśli wezmę się w garść
    w słowie,
    w rozmowie,
    w tobie,
    w rytmie, rymie, rysie na ścianie.
    Czy będzie dla mnie jeszcze drugi oddech,
    Czas na gorzki smak liścia,
    na krwi pulsowanie,
    na nowy początek i pierwszy koniec.
  • * * * [garbaci. wzgardzeni w dzień]
    garbaci. wzgardzeni w dzień.
    porzuceni nocą.
    Bracia moi,
    moje siostry.
  • * * * [małostkowe bydlę – we mnie]
    małostkowe bydlę - we mnie -
    się odzywa. jak postać z drugiej strony lustra
    wychodzi do ludzi.
    czynić zło.
  • * * * [Nie mam już dla ciebie miejsca]
    Nie mam już dla ciebie miejsca
    (raz dwa trzy)
    Nie mam już dla ciebie przestrzeni,
    już nie mieścisz mi się w głowie.
    Nie mam już dla ciebie czasu,
    w pamięci rozpadasz się
    w proch i w rytm.
    Dziś do ciebie przyjść nie mogę.
    (dziś jutro pojutrze)
    Nawet przed i po śmierci.
    Nawet na pogrzeb, nawet na twój głupi pogrzeb,
    nawet na swój pogrzeb.
    Niech cię już nie widzę,
    nie słyszę, nie dotykam.
    Nie mam dla ciebie dobrego słowa,
    Nie mam dla ciebie wina w kieliszku,
    bo nie ma kieliszków.
    (Wytłukły się, rozpadło się szkło)
    Odpadły listwy. I nikt ich nie przyklei.
    Spadł kalendarz. Popękały kafelki.
    Nie ma dla ciebie żadnej roboty. Naprawy, Do pracy.
    Pieprzę twoje zabobony.
    Mam je tu głęboko, pod czaszką.
    Wszystkie durne przesądy. Martwe.
    Nie uwierzę już w nic, w ten co tydzień
    goniony rytuał. Osiemnasta za dziesięć.
    NIE MA WE MNIE CIEBIE.
    Skończyło się. Rano i wieczór.
    Twoje voodoo.
    Tak byliśmy różni i tak różni pozostaniemy.
    Nie umiałaś się różnić.
    Nic nie umiałaś.
    Tyle miesięcy, dni, godzin.
    Zakurzonych. Martwych. Pustych.

    Nic nie ma.
    Nic ma nic.
  • * * * [Jaką granicę postawisz mojej swobodzie]
    Jaką granicę postawisz mojej swobodzie?
    Poza sobą. Kiedy siebie postawisz sobie nade mną?
    Przeze mnie. I czy ma mnie to przekonać?

    Czy mam przekonać ciebie?
  • Kolęda (2006)
    Chrystus narodzony, dwa tygodnie opierdalałem się na to konto.
    Z tej okazji
    najadłem się śledzi z tradycyjną sałatką z kukurydzy,
    najadłem się sernika z rodzynkami,
    najadłem się wstydu, śmiechu i nudy.
    najadłem się chleba.

    Promocji nie zauważyłem.
    Oferty nie przyjąłem.
    Kredytu nie wziąłem.
    Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.
  • kobieta
    ona wierzy, że jest z Wenus,
    ona wie, ile trwa cosmoorgazm,
    ona kupiła ten zestaw:
    spodnie do kolan i wysokie buty.
    Ona pracuje co dzień.
    Wieczorem wychodzi.
    Ona piersi kremuje i uda.

    I boi się bardziej starości
    niż śmierci.
  • Liberalny kapitalizm w Polsce
    Kto uwierzy, że ten sam ból i przerażenie
    można odczuwać sześćdziesiąt lat
    po.

    Patrzę na rozpad: zamiast jest hałas, jarmark, cyrk, targ-
    owisko. Wszystko na sprzedaż, całość do kupienia.

    TELEWIZJA JEST NASZĄ SKÓRĄ.

    Czy już urodził się ten, kto będzie wiedział,
    jak wykupić tę przestrzeń między mną a tobą,
    by zrobić z niej co zechce:
    billboard, papierową chorągiewkę, wzór na t-shircie?
  • * * * [Po co zaglądać w piekło takie]
    Po co zaglądać w piekło takie,
    którego żadna trasa nie przecina,
    gdzie zejść nie można niżej,
    bo żaden krąg nie jest
    niżej położony.

    Już nie spadamy - poziomo - już dno
    wypycha nas w górę i w górę,
    kurczy się przestrzeń,
    gdzie można konać, tonąć,
    jak rozbitek na tratwie
    leżymy
    twarzą zwróceni w stronę słońca,
    które przebija się przez szklaną taflę
    dachu piekła,
    a ono jest jak wiadomo
    tylko wielkim reflektorem
    naszych wnętrz.
  • takinie. miejsce
    na łące pod lasem,
    na skraju tak i nie,
    wykopano grób.
    Ostre ściany łopatą uczyniono.
    Darń, trawę na bok
    odłożono, na ziemi kopczyk
    niespójny. tłusty.

    Tłusto tu ziemia rodzi.
    Człowiek po cichu umiera.
  • * * * [Jeśli śmierć jest wyzwoleniem – chrząknij dwa razy]
    Jeśli śmierć jest wyzwoleniem - chrząknij dwa razy -

    powiedziałem wczoraj na cmentarzu, patrząc na trumnę babci.
    Rozumiałaś wszystko, więc i to zrozumiesz, choć fakt,
    że byłem wykładowcą, wydawał ci się niejasny
    (czego może uczyć człowiek, który nie ma żony i dzieci,
    nie handluje i nie grzebie się w świętej ziemi).
    Masz rację, jestem pasożytem.
    Efemerydą rozwiniętej cywilizacji.
    Błędem w biegu pór roku.

    Dlatego żyję, babciu, nie roszcząc sobie praw.
    Nie powinno cię to dziwić, skoro sama żyłaś na skraju miasta
    - które znałaś tylko punktowo: droga do urzędu, do cechu,
    do hurtowni.

    O boże nieistniejących pocieszeń,
    spójrz na nieistniejące moje życie
    i zlituj się nad jej duszą świętą,
    nad jej niedoskonałą duszą,
    swoim zimnym Sercem.
  • * * * [Cenię pogardę dla świata]
    Cenię pogardę dla świata,

    nawet jeśli wydam ci się tępym i okrutnym.
    Mikrokropki na szybach. Obraz świata stał się zamazany.

    Co to ma wspólnego z pogardą?
    Moja pogarda też jest łagodna.
  • poezja. cnzjasowjiada,pofs fmir mismcuirmcae[,
    odwróciłem twarz do ściany i zapłakałem gwałtownie, przez chwilę. tak umarła we mnie babcia.
    jej ciepłe ciało stygło w dużym pokoju. po pół godzinie, wizycie lekarza, przyszli dwaj czyściciele
    o potwornych twarzach, którzy zapakowali ją do czarnego worka

    i wynieśli.

O mnie w „Tekstyliach bis” i w „Parnasie bis”