Literackie konteksty Internetu. Wersja do druku (30 h)
Autorskie ćwiczenia poświęcone kulturze literackiej w Internecie, prowadzone od kilku lat na Wydziale Polonistyki UW w ramach specjalizacji Filologia dla mediów.
Założenia i cele: zajęcia zapoznają studenta z wieloaspektowym funkcjonowaniem literatury w Internecie oraz przygotowują do kreowania humanistycznych wymiarów sieci.
Plan zajęć:
- Wprowadzenie do humanistycznej wizji Internetu oraz wskazanie podstawowych obszarów literatury w sieci
- Czytanie z ekranu. Przemiany modeli komunikacji a Internet
- Blogi. Od sieciowych pamiętników do kanału komunikacji
- Drukowane blogi. Specyfika przejścia od Internetu do druku
- Życie literackie doby Internetu. Przemiany kultury literackiej po 1989 r. Rola instytucji sieciowych w kreowaniu nowych wymiarów literatury
- Czasopisma literackie w sieci. Przemiany podstawowych instytucji kultury literackiej
7.-8. Literackie wizje Internetu. „Samotność w sieci” Janusza L. Wiśniewskiego. Fenomen literatury popularnej a Internet
- Hipertekst. Hipertekstowość. Komunikacyjność. Interakcyjność. Cechy nowego medium a przemiany gatunkowe literatury
10.-11. Polska powieść internetowa. Nie tylko hipertekst: „blok” Sławomira Shuty, „Koniec świata według Emeryka” Radosława Nowakowskiego, „hipertekst” Roberta Szczerbowskiego oraz „540 dni w armii” Wiesława Pasławskiego.
- Wirtualizacja bibliotek, biblioteki wirtualne. Perspektywy rozwoju
- Komercjalizacja rynku książki a Internet.
- Księgarnie i portale internetowe o książce a współczesny model czytelnictwa
- Przyszłość książki. Wizje przyszłości papieru. Posumowanie zajęć
Szczegółowe wymagania zaliczenia:
Uczestnictwo w zajęciach. Aktywność
Przygotowanie wystąpienia
Praca zaliczeniowa. Interpretacja funkcji wybranej literackiej strony internetowej
Egzamin ustny
Lektury:
Yves Winkin, „Telegraf i orkiestra”, [w:] „Antropologia słowa”, pod red. G. Godlewskiego, WUW, Warszawa 2005
Paul Levinson, „Ekrany XX wieku”, [w:] „Miękkie ostrze”, Muza, Warszawa 1999
Roman Chymkowski, „Czytanie z ekranu”, [w:] „Przegląd Humanistyczny”, 2002 z. 1, lub: „Liternet. Literatura i Internet”, pod red. P. Mareckiego, Rabid, Kraków 2002
Wybrane materiały ze strony: www.techsty.art.pl
Derrick de Kerckhove, „W świecie hipertekstu”, „Wszystko o hipertekście”, [w:] „Inteligencja otwarta”, Wyd. MIKOM, Warszawa 2001
Maria Cywińska-Milonas, „Blogi (ujęcie psychologiczne)”, [w:] „Liternet. Literatura i Internet”, pod red. P. Mareckiego, Rabid, Kraków 2002
Janusz L. Wiśniewski, „S@motność w sieci”, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001, „Czarne”, Wołowiec 2001 i n.
materiały ze stron:
http://katalog.czasopism.pl
http://www.buw.uw.edu.pl
http://bn.org.pl
http://czytelnia.onet.pl
http://www.merlin.com.pl
Sławomir Shuty, „blok” – www.blok.art.pl
Radosław Nowakowski, „Koniec świata wg Emeryka” – http://www.emeryk.wici.info/
Robert Szczerbowski, „hipertekst” – http://www.techsty.art.pl/ae/raster.html
Wiesław Pacławski, „540 dni w armii”, http://www.e-ksiazka.it.pl/
Paul Levinson, „Wizje przyszłości papieru”, [w:] „Miękkie ostrze”, Muza, Warszawa 1999
Derrick de Kerckhove, „Przyszłość książki”, [w:] „Inteligencja otwarta”, Wyd. MIKOM, Warszawa 2001
John Barth, „Stan rzeczy”, [w:] „Literatura na Świecie”, 1997 z. 6 (nr 311)
aalli, „Świat według blondynki”, ogme, Warszawa 2002
Marta Fox, „Magda.doc”, Siedmiogród, Wrocław 2000
Krystyna Kofta, „Krótka historia Iwony Tramp”, Wyd. WAB, Warszawa 2001
Krzysztof Rudowski, „Cz@t”, Słowo/obraz Terytoria, Gdańsk 2001
Zdzisław Dobrowolski, „Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym”, [w:] „Internet i biblioteka”; Wyd. SBP, Warszawa 1998
Manuel Castels, „Galaktyka Internetu”, Rebis, Poznań 2003