Wstęp
Przedmiotem
niniejszej rozprawy doktorskiej są procesy
instytucjonalizacji życia literackiego debiutantów końca
XX wieku na przykładzie ważnych dla zagadnienia młodej
literatury czasopism: „Czasu Kultury”, „bruLionu” i
„Nowego Nurtu”. Podjęte zostały w niej przede
wszystkim wątki pozwalające na ukazanie tych periodyków
jako ważnych współczesnych instytucji kultury młodoliterackiej.
O specyfice pracy, która wpłynęła na zakres materiałowy i
jego sprofilowanie, a więc także na proponowane ujęcie
metodologiczne, zadecydowała w dużym stopniu świadomość,
że opisuje się tu procesy literackie w trakcie ich
stawania się. Albowiem zapoczątkowane w połowie lat 80.
przemiany życia literackiego debiutantów nadal trwają,
wciąż wydawane są czasopisma, których dzieje są w
rozprawie interpretowane (np. „Czas Kultury”), publikuje
się prace krytyczne, poświęcone młodym literatom, a
kolejne, zakładane periodyki (w latach 1995-96 powstały np.
„Studium”, „Dykcja”, „Tygiel Kultury”), drukują przede wszystkim utwory pisarzy-debiutantów. A ponieważ
badacz, autor tych słów, aktywnie włączał się – w
roli krytyka i pisarza – w życie literackie, tak istotnym
wydaje się podkreślenie znaczenia dla badań, dotyczących
zagadnień bliskiej współczesności, współczynnika
humanistycznego jako szczególnie istotnego narzędzia
rozumienia. Jak pisał Florian Znaniecki:
Najistotniejszą,
ogólną cechą przedmiotów i faktów, badanych przez
humanistę, jest właśnie to, że są one „czyjeś”,
czyli że istnieją w działaniu i doświadczeniu pewnych
ludzi i posiadają te właściwości, które im owi działający
i doświadczający ludzie nadają w swych czynnościach i
doznaniach.[i]
Ale
też ze względu na brak dystansu czasowego, który nie
pozwala na rozstrzyganie o wartości dzieł pojedynczych
pisarzy-debiutantów, w pracy nie podejmuje się, poza odwoływaniem
się do dzieł istniejących, perspektywy
historycznoliterackiej, ukazywania historii literatury jako
procesu przemian estetycznych czy rozwoju gatunków
literackich. Interpretacje dziejów periodyków młodoliterackich
nie służą więc przedstawieniu prądów, nurtów
literackich, dyskusji dotyczących preferencji estetycznych
debiutantów, a praca badawcza nie prowadzi do opisania
przemian w dziejach współczesnej prozy i poezji. Ucierpią
na tym z pewnością prezentacje twórczości pojedynczych młodych
artystów, których utwory funkcjonują w pracy raczej jako
przykłady estetycznej różnorodności młodej literatury
niż dzieła o autonomicznej wartości artystycznej.
W związku z tym w rozprawie nie zostały
postawione zadania krytycznoliterackie, nie podjęto w niej
zagadnienia wartościowania literatury młodych. Nie ma w
tej pracy prób tworzenia nowej hierarchii nazwisk
literatury debiutantów, które podejmowane są we
wszystkich książkach poświęconych temu tematowi (w tej
kwestii należy odesłać czytelnika do prac szczegółowych,
zawartych w bibliografii).
Żeby zatem wyraźnie wskazać na obszary
problemowe i ujęcia badawcze, które zostały podjęte w
rozprawie doktorskiej, należy przedstawić najważniejsze
zagadnienia, zawarte w kolejnych rozdziałach pracy.
W
pierwszym rozdziale, zatytułowanym Wobec
przeszłości. Współczesne czasopisma literackie młodych
z perspektywy XX wieku, został przedstawiony i
uzasadniony zakres materiałowy i czasowy pracy oraz jej
cel, którym jest interpretacja podstawowych funkcji, sposobów
działania oraz zasad prezentacji literatury w omawianych
czasopismach, „Czasie Kultury” (1985-1996), „bruLionie”
(1987-1996) i „Nowym Nurcie” (1994-1996).
W
dalszej części rozdziału przedstawiono zagadnienia
metodologiczne. Zaproponowane ujęcie nawiązuje do dorobku
socjologii literatury, socjologii komunikacji literackiej i
semiotyki literackiej. W pierwszym rozdziale zostały
wprowadzone też najważniejsze pojęcia, takie jak: kultura
literacka, model czasopisma, pokolenie, debiut, instytucje
kultury literackiej, obieg literatury itp. Od razu jednak
warto zwrócić uwagę, że instytucje kultury literackiej są
w tej pracy rozumiane antropologicznie, a więc szeroko,
jako wszelkie formy „zorganizowanego zachowania” (B.
Malinowski).[ii] Tak też ujęte zostały w rozprawie nie tylko czasopisma
literackie, ale również takie zjawiska młodoliterackie,
jak konkursy, festiwale i imprezy, audycje radiowe i
telewizyjne z literaturą debiutantów związane.
Ale przede wszystkim, w tym rozdziale,
przedstawiono – w perspektywie historycznoliterackiej –
ważne dla literatury polskiej XX wieku modele czasopism: model tygodnika społeczno-kulturalnego oraz
czasopisma młodoliterackiego, pozwalające na pełniejsze
przedstawienie omawianych periodyków debiutantów.
Znaczenie tych modeli dla pism, wybranych do
prezentacji kultury literackiej młodych, pozostałoby
niejasne, gdyby – już na początku pracy – nie
przedstawić szerzej warunków, w których w drugiej połowie
lat 80. rozpoczynała się instytucjonalizacja życia
literackiego młodych pisarzy i redaktorów. Dlatego też w
końcowej części tego rozdziału nacisk został położony
na ukazanie drugiego obiegu jako bezpośredniego kontekstu,
decydującego o typach uczestnictwa młodych pisarzy w
kulturze literackiej.
W
rozdziale drugim, zatytułowanym Między
zmianą a kontynuacją. Dzieje „Czasu Kultury” jako
dochodzenie do reprezentowania pokolenia debiutantów, zaproponowana w pierwszym rozdziale perspektywa
metodologiczna i stworzone narzędzia badawcze zostały
wykorzystane do opisu i interpretacji dziejów „Czasu
Kultury”. Wyróżnionym problemem stał się stosunek twórców
instytucji i literatury debiutantów do problematyki,
instytucji i pisarzy drugiego obiegu. Przede wszystkim
ukazano proces odchodzenia przez twórców pisma z Poznania
od realizacji podstawowych zadań modelu czasopisma społeczno-kulturalnego,
można bowiem powiedzieć, że było to warunkiem rozpoczęcia
realizacji przez „Czas Kultury” założeń modelu
czasopisma młodoliterackiego.
W
rozdziale trzecim, zatytułowanym Pokolenie
i prowokacja. Znaczenie „bruLionu” w procesach kształtowania
modelu czasopisma młodoliterackiego i obiegu młodej
literatury, zostały przedstawione opis i
interpretacja dziejów „bruLionu”, stanowiącego pierwszą
i najwyrazistszą manifestację obecności nowych roczników
w kulturze literackiej końca XX wieku. Szczególnie mocno
podkreślony został w tym rozdziale związek pokolenia z
prowokacją, która stała się metodą działania tego
pisma. Nie byłaby ona zrozumiała, gdyby nie związać jej
ze stosunkiem tej generacji zarówno do masmediów, jak i
kultury alternatywnej, który wpłynął na wypracowany
przez twórców „bruLionu” typ uczestnictwa w życiu
literackim.
W
rozdziale czwartym, zatytułowanym Obieg
młodoliteracki. „Nowy Nurt” – pismo dialogu pokolenia
debiutantów, ukazano czasopismo, będące najpełniejszą
realizacją współczesnej odmiany modelu czasopisma młodoliterackiego.
Dlatego szczególną uwagę w tym rozdziale przywiązuje się
do ukazania dialogu wewnątrzpokoleniowego między różnymi
środowiskami młodoliterackimi, związanymi także z
innymi, niż będące przedmiotem interpretacji w tej
rozprawie, periodykami debiutantów. Ze względu na
uczestnictwo różnych środowisk w debacie młodoliterackiej,
mającej miejsce na łamach „Nowego Nurtu”, przykład
dwutygodnika z Poznania pozwala na przedstawienie specyfiki
kształtującego się w latach 90. obiegu młodoliterackiego
(czego wyrazistym przykładem było – przedstawione w tym
rozdziale – kształtowanie się pokoleniowej krytyki
towarzyszącej).
W
rozdziale piątym, zatytułowanym Procesy
instytucjonalizacji życia literackiego debiutantów końca
XX wieku a model czasopisma młodoliterackiego. „Czas
Kultury”, „bruLion” i „Nowy Nurt” w kontekście
przemian współczesnej kultury literackiej, zostały
przedstawione uwagi końcowe, na które złożyły się
wnioski z poprzednich rozdziałów pracy, zawierających
interpretacje najważniejszych problemów literatury
debiutantów. Ich uporządkowanemu przedstawieniu w tym
rozdziale posłużyły główne pojęcia, wprowadzone na
początku pracy, takie jak pokolenie, debiut, model
czasopisma, obieg literatury. Ukazano je na tle ważnych także
dla młodej literatury i jej instytucji przemian kultury
literackiej w Polsce, następujących po przełomowym roku
1989.
W tym rozdziale uzasadnienie swoje znalazła teza,
przyświecająca tym refleksjom na temat młodej literatury,
o wzroście znaczenia we współczesnej kulturze literackiej
w Polsce modelu czasopisma młodoliterackiego, realizowanego
przez „Czas Kultury”, „bruLion” i „Nowy Nurt”,
jako ważne instytucje życia literackiego debiutantów końca
XX wieku.
Ukazane w ostatnim rozdziale – współczesny
model czasopisma młodoliterackiego oraz obieg młodoliteracki
– pozwoliły także na przedstawienie wniosków dotyczących
zmiany miejsca i znaczenia młodej literatury we współczesnej
kulturze literackiej w Polsce.
Przypisy:
[i] F. Znaniecki, Socjologia
wychowania, PWN, Warszawa 1973, s. 28, t. 2, cz. I,
rozdz. I. Wychowanie a refleksja pedagogiczna.
[ii] Por. B. Malinowski, Naukowa teoria kultury, [w:] tegoż: Szkice z teorii kultury, Książka i Wiedza,
Warszawa 1958, str. 40.
|